Electricitat verda autogenerada en comunitats de veins.
Encara que per a molts siguin només una font de conflictes, les comunitats de veïns són un dels grans camps on es jugui la propera transformació energètica del país. El Reial Decret llei 15/2018 de mesures urgents per a la transició energètica i la protecció dels consumidors, aprovat pel Govern, atorga als edificis comunitaris un paper fonamental en l’impuls de les energies renovables i els nous plans de mobilitat sostenible.
D’una banda, el text aixeca les barreres a l’autoconsum d’energia i fa possible la instal·lació de fonts alternatives de generació fotovoltaica a les teulades dels habitatges. La nova regulació, tal com s’informava en el article del 8 d’octubre, suprimeix els peatges per la connexió a la xarxa elèctrica i redueix el cost de la inversió, accelerant la seva amortització i implantació.
Companyies elèctriques i bancs s’han llançat ja a per aquestes comunitats amb plans de finançament de les instal·lacions que faciliten el pagament del cost amb els propis estalvis energètics que atorga el seu ús. En vuit anys la inversió per a una instal·lació petita pot estar amortitzada
Electricitat verda
El cost és molt variable en dependre de la grandària de la teulada. Cada quilowatt de potència necessita al voltant de sis metres quadrats i suposa un cost d’uns 1.500 euros. És a dir, per una teulada d’uns 60 metres quadrats, la inversió en plaques per aconseguir una potència de 10 quilowatts seria de 15.000 euros.
El text aprovat pel Govern també permet que l’energia generada per la instal·lació d’autoconsum sigui destinada als usos privats dels habitants de l’edifici, i no només als serveis comuns -ascensor, il·luminació portals …- com fins ara. Això ajudarà al fet que els propietaris vegin directament al final de mes els beneficis de poder generar la seva pròpia electricitat en la seva factura.
La transició que començarà a les teulades s’estendrà després als garatges.
Els nous plans de mobilitat elaborats pel Govern advoquen per la prohibició dels vehicles de combustió i l’impuls d’aquells moguts per electricitat. El pla proposa que les restriccions al trànsit comencin abans de 2023 a les ciutats de més de 50.000 habitants i que les gasolineres que més venen tinguin operatives les seves instal·lacions de recàrrega 15 mesos després que entri en vigor la nova llei.
D’aquesta manera, els garatges col·lectius privats s’han convertit en el gran caramel per a les empreses energètiques. Els edificis hauran de fer la connexió de servei per facilitar als veïns que ho requereixin l’opció de portar la llum a les seves places de garatge. Segons la mida del garatge i l’antiguitat de l’edifici, el cost estimat és d’entre 300 i 2.500 euros, tot i que el lloc de recàrrega en últim terme aniria amb cost al particular que es vulgui comprar un cotxe elèctric.
Els concessionaris estan arribant a acords fins i tot amb les mateixes companyies energètiques per incloure el carregador a la venda del vehicle. A Alemanya ja hi ha sis milions de llars produint la seva pròpia electricitat. Les oportunitats ara a Espanya són encara més grans.
FONT: El Mundo
Si t’ha agradat la publicació de “Electricitat verda autogenerada en comunitats de veins”, també et pot interessar